7 Mart 2015 Cumartesi

Yavuz Turgul Sineması



Akıntının tersine yüzen adam; yazdan kalma son yeşil yaprakların, suyu kurumuş derelerin yönetmeni.Bir gün sinema ölür ve dünyada tek bir sinemacı kalırsa onun filmini yapacak olan adam.
Film geçmişine şöyle bir bakacak olursak bu ünvanları ne denli hakettiğini görmüş olacağız.
Yavuz Turgul İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Gazetecilik bölümünü bitirdiğinde yirmili yaşlarının henüz başlarında bir genç adamdır.Fakülteyi bitirdikten kısa bir süre sonra dönemin önemli dergilerinden ‘’Ses’’ dergisinde yazmaya başladı, bundan kısa bir süre sonra da aynı derginin yazı işleri müdürlüğünü yaptı.Ses Dergisi, tarihinin en genç yazı işleri müdürünü bulmuştu.Ertem Eğilmez ile tanışıklığı da hemen hemen bu dönemlere rast gelir.Ertem Eğilmez Türk sinemasının bütün dönem yönetmenlerini etkilediği gibi Yavuz Turgul’u da etkilemiştir.Yavuz Turgul diğerlerinden farklı olarak o dönem yönetmen değil yazardır.Sinemaya başladığı ilk iş olan Hababam Sınıfı serilerinde de senaryo ekibinde görev alır.Senaristlik dönemi ‘’Fahriye Abla’’ ile biter yönetmenlik dönemi başlar.Aslında tam olarak böyle de değildir, kendisi yönetmenliğini yaptığı tüm filmlerin aynı zamanda senaristi, hatta bazılarının da müzisyenidir.
Yönetmenliğe adım atmadan önce tam 12 filmin senaryosunu yazmıştır. Bunlar; ‘’Züğürt Ağa-Şekerpare-Aile Kadını-İffet-Çiçek Abbas-Hababam Sınıfı Güle Güle-Davaro-Banker Bilo-Sefil Bilo-Sultan-Tosun Paşa-Tarkan Güçlü Kahraman’’ dır.Bu filmlerin sekiz tanesinde daha sonraları ‘’Yavuz Turgul oyuncusu’’ diye bilinecek olan Şener Şen oynamıştır.Yine hepimizin hafızasında yer eden Türkan Şoray ve  Şener Şen’in rol aldığı ‘’Sultan’’ filminin müziğini de Yavuz Turgul yapmıştır.

Bunların dışında hala içinde bulunduğu reklamcılık sektöründe de çalışmıştır.Kendisinin kurgu pratiğinin de bu alandaki edinimlerinden geldiği düşünülebilir.Senaristliği ile ilgiyi üzerinde toplayan yönetmenin ilk filmi olan Fahriye Abla’nın başrolünde Atilla İlhan’ın ‘’Kızıl demirden bir ünlem/ Salınması yangın yalazı’’ dizeleriyle özdeşleşen Müjde Ar oynamıştır.Bu ilk filme yönetmenliğe de çok hızlı bir giriş yapan yönetmen bundan sonra yedi filmin daha yönetmenliğini yapmıştır.Bunlar arasında en çok ödüle sahip film 1987 yılında yine Şener Şen’in başrolünde oynadığı ‘’Muhsin Bey’’dir.Bu film San Sebastian film festivalinden ödülle dönmüş bunun dışında senaryo dalında da bir çok ödülün sahibi olmuştur.
Yavuz Turgul bu filmde etik değerlerini hala kaybetmemiş olan son müzik yapımcısı ile, İstanbul’a ünlü bir türkücü olma ümidiyle gelmiş genç Ali Nazik’in maceralarını anlatır, film tüm Yavuz Turgul filmlerinde olduğu gibi kimin kazanıp kimin kaybettiği belli olmayan bir şekilde bitmiştir.Yavuz Turgul sineması fikir olarak her ne kadar keskin çizgilere sahipse de, filmin sonuç kısmında her zaman seyirciye topu bırakma eğilimindedir.Banker Bilo’da Bilo’nun,
Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni filminde rejisör Haşmet Asilkan’ın, Gölge Oyunu filminde komiklerin kazandığını kim söyleyebilir? Yahut tam tersini.İşte Yavuz Turgul sineması bu ikilemlerin sinemasıdır, seyirciyi film boyunca kahramanın dürüstlüğü ile zorladıktan sonra finalde kahramanı dönüştürür.

Yönetmenliğini Yaptığı filmler şunlardır:


-Fahriye Abla
-Muhsin Bey
-Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni
-Gölge Oyunu
-Banker Bilo
-Av Mevsimi
-Eşkıya
-Gönül Yarası

Bu filmlerden Eşkıya’yı hem yazmış hem yönetmiş üstüne de yapımcılığını üstlenmiştir ve yine bu filmlerin tamamında Şener Şen başrollerde görülür.Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni filminde rejisör Haşmet Asilkan(Şener Şen) eski jön arkadaşı Nihat (Aytaç Yörükarslan) ile bir film izlemektedir, rejisör Haşmet filme utanarak bakıp kendisinin ne kötü oyuncu olduğundan dem vurmaktadır.Rejisör Haşmet gençliğinde oyunculuğa heveslenmiş ve fakat başarılı olamamıştır.Yavuz Turgul burada rol aldığı tek film olan ‘’Yalan Dünya’’ ya selam yollamıştır.

Hikayelerindeki kahramanların absürd yanlarını kara mizahla ele alır.Bet sesli türkücülerin, güldüremeyen komiklerin,cenaze namazında saf tutan Ermeni Nubar Usta’nın hikayelerini anlatır.Anadolu köylüsünün ve geç kentleşmiş anadolu orta sınıfının mevcut durumlarını da sinemayla anlatmıştır.’’Züğürt Ağa’’ filminde dönem feodalitesinin din sınıfı ile çatışmasını incelemiş, bunu doğu özelinde anlatmıştır.Feodal beylerin kente ayak sağlayamadığını ve eski köylü yeni geçkentli halkın ne kadar çabuk kabuk değiştirdiğini anlatmıştır.
Yine Banker Bilo da bu konu özelinde değerlendirilebilir, Sultan filminde ise anadoludan büyükşehire göçen kır halkının mesken mücadelesini bir aşk hikayesi etrafında anlatmıştır.
Ama tüm bu filmlerin içinde en ilginç olanı ‘’Gölge Oyunu’’ dur, güldüremeyen komiklerin hikayesindeki mutlak dönüşüm metafizik bir olayla gerçekleşmiştir.Bu film Yavuz turgul’un kendi tarzına en uzak filmlerinden biridir.Ve tabii ki başrolünde yine Şener Şen vardır.

Yavuz Turgul tüm bu filmlerden onlarca ödül kazanmıştır, uzun yıllardır sinemadan uzak duran yönetmen Cem Yılmaz ve Şener Şen’in oynadığı ‘’Av Mevsimi’’ ile yaşlı bir cinayet polisinin hikayesini anlatmıştır.Bu film senaryosu gereği tam bir Turgul sineması örneğidir.Olay gerçekleştiği esnada adli olaylardan elini eteğini çeken Ferman ile milyarder Battal Çolakzade’nin mücadelesini anlatır, diğer filmlerinden farklı olarak bu filmin sonunda kazanan gayet bellidir, kazanırken kaybeden kadrosuna ise bu filmlik Cem Yılmaz oturmuştur.


Yönetmen yakın zaman röportajlarından birinde Şener Şen ile bir film hazırlığında olduğunu söylemiştir,bu yönetmenlik kariyerindeki dokuzuncu filmi olacak yönetmen Şener Şen alışkanlığından vazgeçecek gibi durmuyor.

Filmografisi:

Senaryo: Av Mevsimi/Kabadayı/Gönül Yarası/İkinci Bahar/Eşkıya/Gölge Oyunu/Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni/Muhsin Bey/Züğürt Ağa/Fahriye Abla/Şekerpare/Aile Kadını/İffet/Çiçek Abbas/Hababam Sınıfı Güle Güle/Davaro/Banker Bilo/Sefil Bilo/Sultan/Tosun Paşa/Tarkan Güçlü Kahraman

Tv Dizileri:
Süper Baba/İkinci Bahar

Ödüller:
En İyi Film-Gönül Yarası-Uluslararası Queens Film Festivali-2005
En İyi Senaryo-Eşkıya-19. Siyad Türk Sineması Ödülleri-1997
En İyi Film-Eşkıya-19.Siyad Türk Sineması Ödülleri-1997
En iyi Senaryo-Gölge Oyunu-30. Antalya Film Şenliği 1993
En iyi 2. Film-Gölge Oyunu-30 Antalya Film Şenliği-1993
En İyi Film-Muhsin Bey-24. Antalya Film Şenliği-1987
En İyi Senaryo-Muhsin Bey- 24. Antalya Film Şenliği-1987
Juri Özel Ödülü-Muhsin Bey-İstanbul Film Festivalı-1988
En İyi Senaryo-Züğürt Ağa-23. Antalya Film Şenliği-1986
En İyi Senaryo-Çiçek Abbas-19. Antalya Film Şenliği-1982

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.